Moster Anna bakar och njuter av livets goda. Ta del av eget utformade recept.

Hitta Recept

6.6.10

Chokladcupcakes med dumlefrosting

Detta blev mitt bjudfika som jag tog med mig när jag åkte snålskjuts ner till Skåne med en turistande kvinna jag känt i en vecka! Det blev en mycket trevlig resa.

Ingredienser 190° 10-12min

Muffins
100 g vetemjöl
3 msk kakao
125 g socker
2 ägg
125 g smör
2 msk mjölk

Dumlefrosting
1 påse dumlekolor (120g)
100 g ljus bakchoklad
3 msk mararin
2½ dl grädde

Vispa smöret och sockret poröst.
Tillsätt ägg och mjölk, sedan mjöl och kakao.
Klicka ut i formar, fyll 2/3 av formen.
Blanda nu alla ingredienser till frostingen i en kastrull och smällt samman på svag värme.
Ställ i kylen tills det stelnat till sig ganska mycket.
Vispa det sedan fluffigt med elvisp, men inte för länge, då klumpar det sig.
Spritsa sedan på frostingen när muffinsen svalnat av.

3 kommentarer:

  1. Hej, jag tycker du har en bra sida.
    En massa goda recept som jag tänkte prova lite av.
    Men ursäkta min dumhet,,,,3 msk mararin, är det margarin? och menar du 3 msk osmält margarin i sånna fall?

    Tack för en bra blogg och på förhand för svar :)
    /Catta

    SvaraRadera
  2. hur fick du frostningen till att stelna? det funkar inte så du kanske har skrivit fel i receptet? :s

    SvaraRadera
  3. Frostingen blev inte god,dumlesmaken blev alldeles för "stark" Jag ändrade receptet lite och valde att göra kladdkake-muffins istället.Dumlefrostningen gjorde jag först precis som i receptet ovan, men efter att gäster och jag själv provsmakat kvällen innan kalaset..så nja ;.
    Gör så här istället, följ receptet på frostingen ovan, låt stå minst några timmar i kylen. Eller gärna över natten. Innan du spritsar på frostingen (som behöver vispas länge..) så vispa 1,5-2 dl grädde separat i en annan skål tills den är "fast". Blanda sedan den vispade grädden med dumlefrostingen och spritsa på rikligt på varje muffins.
    Dekorera med choklad-hjärtan eller egengjorda små marsipan-dekorationer. Mycket godare, än ovan. Lovar ;-) Dom gick åt väääldigt fort.. Camilla Axelsson

    SvaraRadera