Moster Anna bakar och njuter av livets goda. Ta del av eget utformade recept.

Hitta Recept

2.3.10

Mormors spritsade mandelkransar

Dessa kransar bakar min mormor varje jul och varje jul smyger jag bort till kakburken och snor åt mig så många jag vågar! Min absoluta favorit av julkakor, men godast när mormor har gjort dem!


Ingredienser 175° 12min

1 dl sötmandel
5 bittermandlar
275 g mjukt smör
2 dl strösocker
2 ägg
7 dl vetemjöl

  1. Skålla skala och mal all mandel.
  2. Vispa smör och socker poröst.
  3. Blanda i mandel och ägg, sedan mjölet.
  4. Spritsa kransar på bakplåtspapper.
  5. Ställ plåtarna i kylen i 30 min.
  6. Grädda mitt i ugnen 12min.
I många recept ska degen stå kallt innan den spritsas men detta gör den omöjlig att spritsa. Därför spritsar jag direkt när degen är mjuk att arbeta med. Sedan måste de spritsade kransarna stå kallt innan de går in i ugnen, annars kommer de att smälta ut på plåten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar