Moster Anna bakar och njuter av livets goda. Ta del av eget utformade recept.

Hitta Recept

2.3.10

Minisemlor

Roligare än vanliga semlor, och man kan äta många fler av dessa! Dessutom är hembakat alltid godast! Tips; Pudra på florsockret med en tesil, blir jättebra resultat!

Ingredienser 200° 5 min

0.75 dl rapsplja
2½ dl mjölk
25 g jäst
½ dl socker
2 tsk kardemumma
1 krm salt
7 dl vetemjöl

Fyllning
300g mandelmassa
1 dl vispad grädde
innanmätet från bullen

4dl vispad grädde och florsocker till garnering

  1. Smula jästen och lös i den fingervarma mjölken med oljan salt, socker och kardemumma.
  2. Ta i vetemjölet och knåda 5-10min.
  3. Jäs 30min.
  4. Baka ut ca 30st små bullar.
  5. Jäs 30min.
  6. Pensla bullarna med mjölk.
  7. Grädda 5min.
  8. Gröp ur bullarna, blanda innanmätet med grädde och mandelmassa.
  9. Klicka mandelamassan i bullarna och bred på grädde och pudra locken med florsocker.

1 kommentar:

  1. Har nu fått smaka på Annas biskvier den ena med dajm o den andra med ingefära.....kan bara säga MUMS.....så fick LCHF kosten vila för ett ögonblick....men det ögonblicket var guld värt!
    Tack Anna för trevligt sällskap o mumsiga bakverk!
    Med Ljus o Värme
    Jeannette

    SvaraRadera